hartstichting-logo@2x-6f6f50cab60b335cc360636cac1ccf09randje

Als Community Manager van de Hartstichting brengt Victor Romijn merk en mens dichter bij elkaar. Eind september vindt Dress Red Day plaats om zo veel mogelijk geld in te zamelen voor onderzoek naar hart en vaatziekten bij vrouwen. Door zowel lokale als landelijke media relevante verhalen te bieden, social media breed in te zetten en gebruik te maken van ervaringsverhalen van patiënten zorgt Romijn dat Dress Red Day landelijk wordt opgepikt. ‘Door een combinatie van deze factoren proberen we een zo groot mogelijk bereik te creëren.’

Content marketing speelt een belangrijke rol binnen deze non-profit organisatie. Wat goede content is, hangt natuurlijk af van de ontvanger. We merken dat onze achterban voornamelijk bestaat uit mensen die met hart- en vaatziekten te maken hebben gehad, hetzij als patiënt, hetzij als naaste van een patiënt. De content die we maken sluit daar op aan.’ De Hartstichting combineert luchtige posts, bijvoorbeeld rondom Moederdag, met juist serieuze onderwerpen als reanimatie en onderzoek. ‘Onze achterban is inhoudelijk vaak erg goed op de hoogte en reageert veel op de content die we aanbieden.’ vertelt Romijn.

Het vertellen van echte verhalen heeft steeds meer invloed op de marketingcommunicatie binnen een bedrijf. De Hartstichting communiceert steeds vaker met ervaringsverhalen van patiënten. Romijn: ‘We merken dat het vertellen van verhalen, zoals we in onze huidige campagne rondom Sandra, de vrouw van Dimitri die vorig jaar overleed, erg goed de ernst en urgentie van hart- en vaatziekten kan aantonen. Juist omdat een hartinfarct of hartstilstand zo plotseling gebeurt (in tegenstelling tot veel andere ziekten) en dus veel impact heeft op de omgeving merken we dat verhalen het bewustzijn vergroot. Ook patiënten die een aangeboren hartafwijking hebben, of bijvoorbeeld gedotterd zijn werken goed, juist omdat veel mensen in onze achterban zich erin kunnen herkennen.’

‘We proberen onze achterban in eerste instantie te activeren door een laagdrempelige actie: het dragen van rode kleding om het gesprek over hart- en vaatziekten bij vrouwen op gang te krijgen. Daarnaast willen we onze achterban, nu we een aantal jaar met Dress Red Day bezig zijn, ook activeren om in actie te komen. Door bijvoorbeeld gesponsord mee te doen aan een hardloopwedstrijd, of laagdrempeliger ze te laten sms’en.’ 

Romijn is ook buiten de non-profit branche werkzaam geweest als community manager. Deze twee branches kunnen veel van elkaar leren volgens Romijn. Een non-profit heeft als voordeel dat mensen erg betrokken zijn. De community is goed op de hoogte en erg gemotiveerd iets te ondernemen zonder er iets voor terug te willen. ‘Als non-profit staat een duidelijk doel voor ogen en dat is het belangrijkste binnen de organisatie. Profits zouden kunnen leren om transparanter te zijn: als winst maken het enige is waar je om geeft, wees daar dan eerlijk over.’ Andersom stelt Romijn dat non-profits juist kunnen leren van de commerciëlere inslag van profits, zoals conversie-optimalisatie en veel testen.