Songwriter Allan Eshuijs haalt zijn inspiratie uit alles wat het leven te bieden heeft. Zijn eigen ervaringen en die van anderen, maar ook een artikel in het nieuws of een quote van iemand die hij volgt op social media kan de trigger zijn om een nieuw nummer te schrijven.” Als creatieveling heb je je ogen en oren altijd open voor potentieel bruikbaar materiaal. Ideeën voor teksten en melodieën of voor akkoorden en riffs zing ik meestal gelijk in op mijn iPhone-audiorecorder ter referentie. Zo heb ik altijd iets om aan te werken, zelfs al heb ik even geen inspiratie.”  Allan werkt ook graag met meerdere mensen aan een song: ”Samenwerken is voor mij inspirerend, andere opvattingen van verschillende mensen leiden vaak tot nieuwe ideeën.”

Een songwriter probeert het verhaal van de artiest onder woorden te brengen. Allan trekt het liefst een periode veel op met een artiest om te brainstormen en elkaar goed te leren kennen.
Dit kan alleen niet altijd: “Een duidelijke briefing vanuit het label of management helpt ook nog weleens, en is de meest gangbare manier als je als ‘buitenstaander’ een song wil pitchen.”

Allan is naast songwriter ook ondernemer en heeft Songkitchen opgezet. Op deze manier kan hij zelf produceren en publiceren met de kennis uit Europa én Amerika.  Anders is dat wel, de verschillen tussen de Verenigde Staten en het nuchtere Nederland zijn duidelijk merkbaar.

“In Amerika is de druk om te presteren natuurlijk vele malen hoger, ook omdat er nog steeds een beperkt sociaal stelsel aanwezig is. Het is dus óf wel slagen, óf niet. Mensen zijn bereid meer risico’s te nemen en durven ergens voor te gaan. Ook streven ze naar perfectie en zien ze falen niet als iets slechts, maar juist als een leerproces. In het algemeen lijkt het alsof de Nederlandse manier van werken toch wel erg vaak leunt op ‘het is toch al goed genoeg zo?’. En falen wordt gezien als iets waardoor je je baan kunt verliezen, iets onomkeerbaars. Het tegenovergestelde dus.”

Ook de communicatie verschilt met Nederland, toch zijn er binnen de Verenigde Staten ook nog verschillen. “De VS is natuurlijk erg groot, waardoor ook de mentaliteit verschilt tussen West Coast en East Coast en ook ten opzichte van bijvoorbeeld het zuiden. West Coast neigt naar meer blabla, East Coast is meer recht-door-zee. Het zuiden is conservatiever.”

Tenslotte vroegen wij Allan hoe je een verhaal krachtig doet laten overkomen in een relatief korte tijd, iets wat hij als songwriter als geen ander kan uitleggen.
“Het helpt om een ‘kapstok’ te hebben. Oftewel een doel, richting. Ik vergelijk het ook weleens met het rijden in een auto. Hoe vaak ga je in de auto zitten en rij je zomaar ergens heen? Bijna nooit. Met andere woorden,  als je een liedje wilt schrijven is het handig om een houvast te hebben. Dat geldt ook voor het vertellen van een verhaal, of in het geval van een pitch. Eigenlijk is iedere song die ik schrijf een op zichzelf staande ‘startup’ die nog levensvatbaarheid en ‘traction’ moet aantonen. En ieder deel in de song moet genoeg contrast hebben om de aandacht van de luisteraar te behouden.”