Msc_2008-Saturday,_09.00_-_11.00_Uhr-Moerk001_Sa

Yolan Witterholt is neerlandicus, schrijfster, journalist en docent aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Ook startte ze haar eigen onderneming: TaalGewoon. Witterholt weet als geen ander hoe op de meest effectieve wijze een verhaal wordt neergezet. Op Counter Campfire vertelt Witterholt ons alle do’s en don’ts van het geschreven woord. Hoe produceer je een succesvol verhaal? Een daaropvolgend andere belangrijke vraag, hoe word je als journalist succesvol? ‘De journalist als zzp’er’, is het laatste boek van Witterholt (ze schreef er maar liefst vijf), waarin ze alle kneepjes van het ondernemerschap als journalist vrijgeeft. De journalist moet zakelijker worden. Hoe en waarom? Hier alvast een voorproefje.

Een journalist met een baan voor onbepaalde tijd wordt zeldzaam. Redacties krimpen in, bladen verdwijnen en bij de radio en tv werken ze graag met tijdelijke krachten die in de zomervakantie zonder pardon buiten de deur worden gezet. Vaste redacteuren staan soms na 30 jaar ineens op straat. En zo is een heel legertje journalisten dagelijks op zoek naar klussen. De een vindt amper iets, de ander timmert lekker aan de weg. Lange tijd was commercie een vies woord in de journalistiek, maar de journalist van nu moet zichzelf en zijn werk verkopen. Op de markt, aan klanten. Goed betalende klanten en veel slecht betalende klanten. Het is misschien wel de enige beroepsgroep waaraan geregeld de bizarre vraag wordt gesteld of men betaald wil krijgen voor zijn werk. Tarieven daalden in minder dan 10 jaar met 20-30%. Hoogste tijd dus, dat de journalist wat zakelijker wordt. Dat hij weet hoe het werkt met belastingen, weet bij wie hij moet zijn met z’n ideeën, hoe hij zichzelf ‘in de markt kan’ zetten, en hoe hij onderhandelt over de prijs. De journalistiek is een aparte wereld, met totaal andere omgangsvormen en mores dan in andere bedrijfstakken; vandaar dit boek speciaal voor journalisten.