400 bij 400 richardRichard Otto is initiatiefnemer van vele mobiele projecten, communities en websites, waaronder MobileMarketing.nl en Spreekbuis.nl. Otto is daarnaast auteur van het boek ‘Verdwenen Merken’. De afgelopen jaren hebben zich grote veranderingen voorgedaan binnen de mobile marketing en ook Otto heeft hier zijn bijdrage aan geleverd.

Otto is al meer dan 10 jaar actief binnen de mobiele industrie, die in zijn beginjaren vooral bestond uit SMS toepassingen. Destijds vooral bekostigd vanuit restbudgetten of media innovatie-potjes. ‘Pas 7 jaar geleden toen de iPhone 3G in Nederland werd geïntroduceerd kwamen er veel mogelijkheden bij, waaronder de ontwikkeling van apps.’ Sinds 2010 spreekt Otto pas van een enigszins volwassen medium, al wordt pas sinds 2 tot 3 jaar mobile marketing echt serieus genomen door de gemiddelde marketeer. ‘Daarnaast was mobile marketing in 2005 nog echt een push-right-in-your face-reclameding, terwijl nu echt wordt gekeken hoe mobiele marketing relevant kan zijn voor de doelgroep. Merken moeten zich vaak opnieuw uitvinden.’

Met Spreekbuis.nl ben je een platform begonnen voor iedereen werkzaam bij een commerciële of publieke omroep. Wat is je relatie met deze groep? ‘Ik word al jaren gezien als de ‘mobile marketing-man’, maar mijn echte interesse ligt vooral bij merken die zich moeten positioneren om relevant te zijn voor hun doelgroep. Daarnaast ligt mijn passie bij het opzetten van B2B-community blogsites met een afgekaderde doelgroep. Na MobileMarketing.nl en mijn LinkedIn-groep is het nu gelukt om Spreekbuis een succesvol nieuw leven in te blazen met 20.000 bezoekers per maand en vaste partners zoals NTR, Omroep Max, STER, AVROTROS en KRO-NCRV. Verder ben ik geboren en getogen Hilversummer en daarnaast heb ik veel vrienden, kennissen en familie in de omroepwereld.’

De LinkedIn-groep Mobile Marketing & Advertising is één van de grootste LinkedIn-communities ter wereld (red.: Otto startte de groep direct op de dag dat LinkedIn groups beschikbaar maakte). Hoe heb je deze groep zo groot kunnen maken? ‘Het voordeel is dat mobile marketing & -advertising al jaren een ‘hot issue’ is. Daarnaast is het mijn passie en ben ik zeer actief als community manager. Het aantal leden stijgt steeds harder en dit jaar ga ik over de 200.000 leden.’

Otto is initiatiefnemer van het boek ‘Verdwenen Merken’, waardoor ongeveer 500 verdwenen merken nog eenmaal in het boek en online in de spotlights worden gezet. Wat is het verhaal achter dit boek? ‘De verhalen achter merken als Buckler, DSB, King Corn, Snor Cola en TV10 spreken mij zelf erg aan. Op Counter Campfire zal ik enkele verhalen met jullie delen. Het boek is als een jaarlijkse Top2000-hitparade, waarbij iedereen zijn eigen gevoel en verhaal bij merken heeft.’

 Deze mobile marketing-expert heeft altijd nieuwe ideeën, initiatieven en plannen.‘Volgende maand komt de 2e editie van Basisboek Online Marketing (Noordhoff) uit, waar ik aan heb bijgedragen. Een boek wat op de meeste commerciële economie-opleidingen wordt gebruikt. Daarnaast ben ik druk als trainer, consultant en het geven van workshops. Einde zomer ga ik eerst even focussen op het uitrollen van het boek ‘Verdwenen Merken’ en daarna zal ik weer nieuwe initiatieven op mijn vork prikken.’