zaansePeter-Jan van Steenbergen is directeur van Stichting Zaanse Schans. De stichting coördineert alle activiteiten die plaatsvinden op het cultuurhistorisch en toeristisch icoon van de Zaanstreek, de Zaanse Schans. Hieronder vallen de beleidsmatige zaken, maar ook zeker de PR en marketing. Hoe wordt het verhaal van de Zaanse Schans overgebracht op alle diverse bezoekers?

De Zaanse Schans heeft het grote voordeel dat het visueel aantrekkelijk is. De oer-Hollandse molens en landschap met houten (pak) huizen spreken erg tot de verbeelding. ‘Het verhaal achter het beeld vertellen is wel een grotere uitdaging, waar we al stappen in hebben gezet. Nu met de uitgifte van een gids in vijf talen, met informatiepanelen bij de ingangen en evenementen die ook meer verband houden met het verhaal van de Zaanse Schans.’ De bezoekers van de Zaanse Schans komen uit zoveel verschillende culturen, dat taal nog wel eens een barrière vormt. Helaas kan de stichting niet iedereen bedienen, dan zouden alle wereldtalen aangeboden moeten worden. Dit is economisch en organisatorisch niet haalbaar.

Het groeiende aantal bezoekers van de Zaanse Schans is de grootste uitdaging van Steenbergen. Het internationale toerisme is in Nederland sterk aan het groeien. Hoeveel bezoekers de Zaanse Schans aan kan is nog niet helemaal duidelijk. Steenbergen wil niemand teleurstellen, maar er zitten duidelijk grenzen aan de groei. Er moet rekening gehouden worden met alle bewoners, bedrijven en de bezoekers.

Het grootste aandachtspunt bij het overbrengen van het verhaal van de Zaanse Schans is het wekken van interesse. ‘Vooral de Aziatische toerist verblijft kort op de Zaanse Schans, omdat ze zoveel mogelijk van Nederland en Europa willen zien. Dit betekent vaak dat ze geen tijd hebben om zich te verdiepen, terwijl ze wel geïnteresseerd zijn in het verhaal achter de Zaanse Schans en de betekenis van bijvoorbeeld de Zaanstreek in de geschiedenis als eerste industriegebied van Europa.’

De rol van online en social media zal volgens Steenbergen blijven groeien. ‘De trend is dat steeds meer mensen individueel gaan reizen, zeker ook uit de zogenaamde BRIC-landen. Dit betekent dat zij meer een custom made benadering wensen. Ook de invloed van online is gegroeid en daarom zal de grootste uitdaging worden het custom made maken van een bezoek.’ Tijdens Counter Campfire zal Steenbergen dieper ingaan op de rol van online kanalen en PR binnen de toeristenbranche.