Rob BeemsterRob Beemster is Senior Redacteur bij Marketingplatform Adformatie, waar hij de volledige portefeuille ‘interactieve marketing’ onder zijn hoede heeft. Vanuit de redactie werkt Beemster ook aan de verdere ontwikkeling en verbetering van Adformatie.nl. Tijdens Counter Campfire neemt hij plaats in het journalistenpanel waar hij over diverse thema’s zijn mening zal geven. Volgens Beemster gaat er op het gebied van ‘virtual reality’ en ‘internet of things’ veel gebeuren. ‘De schijnwerkelijkheid wordt nog levensechter en steeds meer apparaten worden met het internet verbonden.’

Echter gaat volgens Beemster ook op het gebied van big data veel veranderden de komende jaren. Dit voelt misschien voor veel mensen minder revolutionair aan, maar de impact is niet te onderschatten. ‘Bedrijven en organisaties verzamelen grote hoeveelheden, vaak realtime gegenereerde data over de meest uiteenlopende acties en gedragingen van mensen en apparaten, waardoor het inzicht in onder andere consumentengedrag en –behoeften enorm zal toenemen. Maar het is niet alleen marketing- en reclame die profiteren, in alle segmenten van de samenleving zal de invloed merkbaar zijn.’

Als Senior Redacteur van Adformatie heeft Beemster een duidelijk beeld over welk verhaal een succes wordt en welke niet. Het verschil tussen online en print is echter duidelijk zichtbaar. ‘Stukken die het online goed doen, zijn campagnes en nieuws over merken. Ook inhoudelijke discussies over ‘het vak’ worden goed gewaardeerd. In het magazine proberen we meer afstand te houden van de waan van de dag. Daar willen we ontwikkelingen meer in de breedte. In het ideale geval kun je daarbij vertrekken vanuit een succesverhaal online.’ Een succesverhaal is vooral een kwestie van uitbouwen. Beemster versterkt een verhaal door middel van informatie en meningen van buitenaf.

Het mooiste bedrijfsverhaal komt volgens Beemster van Lego. Hoe deze fabrikant van bouwsteentjes het is gelukt om volle bioscopen te trekken met een animatiefilm waarin houterige poppetjes de hoofdrol spelen, vindt Beemster indrukwekkend. ‘Ook Johnnie Walker, The Man Who Walked Around The World, is natuurlijk een klassieker als het gaat over storytelling.’

De invloed van de digitale ontwikkeling op storytelling vindt Beemster 100% positief. ‘De fundamentele bijdrage is geweest dat storytelling niet langer uitsluitend over (geschreven) tekst gaat, maar net zo makkelijk ook fotografie of video kan zijn. Daarbij is het aanbod aan platforms waarop je het verhaal kunt vertellen enorm is toegenomen. Was je als merk in het verleden gedwongen om ruimte in te kopen om je verhaal te vertellen; tegenwoordig heb je zoveel keuze.’ De keuze zou juist een probleem kunnen vormen voor marketeers, want hoe bepaal je op welk platform jouw verhaal het beste tot zijn recht komt? In het journalistenpanel zal hij dit, en andere stellingen, onder de loep nemen.