Problem-Child-Violin-Backstage-Bastards

Jan van Schuppen is ondernemer, (content) marketeer en co-founder van muziek- en videoplatform Backstage Bastards. Het platform, pas 8 maanden oud, lijkt nu al zeer succesvol te worden met 250 unieke video’s, 5.000 unieke YouTube-views per dag en 20.000 Facebook-fans. Om de juiste content aan te kunnen bieden, schieten ze gratis muziekvideo’s. De content wordt gebruikt voor Backstage Bastards en de artiest gebruikt de video voor zijn of haar eigen promotie. ‘Artiesten die al een stuk verder zijn snappen soms niet dat het gratis kan, of doen moeilijk over onze logobranding. Met de meeste artiesten hebben we hele leuke sessies.’

Content marketeers kunnen zeker nog een slag slaan binnen de muzikale sector. Volgens Van Schuppen draait het om authentieke creatie. ‘Soms slaat iets aan, vaak niet. Maar dat geeft niet. We moeten niet zoeken naar de perfecte blog, de ultieme viral video of the next Justin Bieber. Er worden soms tonnen budget verspeelt aan websites die uiteindelijk toch niet aanslaan.’ Muziek leent zich perfect voor originele content, het hoeft dus niet duur te zijn.

Van Schuppen heeft mooie herinneringen bij het produceren van verschillende muziekvideo’s. De mooiste ervaring daarbij? Dat is moeilijk te benoemen: ‘We schoten de eerste Hip Hop Drone video in Nederland toen we aCtive contracteerde. In Miami schoten we een parodie op “I’m so Fancy” met 2 travestieten in een Jacuzzi en Iggy Azelea was ‘not amused’. En deze week is ‘Next Man’ van Sabrina Starke spotlight video op Vevo. Daarbij hebben we een Social Experiment in de binnenstad van Amsterdam geschoten, heel mooi.’

Ondanks dat Backstage Bastards in een zeer korte tijd enorm bekend is geworden, richt de gehele organisatie zich nog steeds op groei. De ontwikkelingen in het buitenland zijn belangrijk, daar staan op dit moment een aantal sessies op de planning. In Amsterdam is Backstage Bastards een muziekstudio aan het inrichten. ‘Daarnaast zijn we bezig met merchandising, een muziekfestival en op termijn misschien zelfs wel een muziekschool. Wij investeren nu nog alles wat er binnen komt direct aan nieuwe hardware, IT en meer videoproducties. Alles is gericht op groei en in de tussentijd hebben we enorm veel plezier in wat we doen.’

Van Schuppen praat ons op Counter Campfire bij over content marketing binnen de urban music scene.